

OM UNGDOM
- FOR UNGDOM
OG FORELDRE
ISSUES

my

Nytt
magasin!
magasinET om ungdom, for ungdom og foreldre

DIGITAL



HVORFOR ER DIGITAL SOM TEMA,
VIKTIG FOR TENÅRINGER ?
De største utfordringene ved den digitale hverdagen for dagens tenåringer – hvorfor vi må belyse det?
Grunnleggende utfordringer for tenåringer i en digital hverdag.
Den digitale verden er en integrert del av tenåringers liv, og med de mange fordelene kommer også komplekse utfordringer som kan påvirke både mental helse, selvbilde, og sosiale relasjoner. Dette er temaer som fortjener oppmerksomhet i My ISSUES fordi de berører så mange unge på en dyptgående måte. Her er noen av de mest aktuelle utfordringene tenåringer møter i dag:








1.Psykisk helse og sosiale medier
-
Mange tenåringer opplever press om å presentere et "perfekt" liv på sosiale medier, noe som kan føre til økt stress, angst og depresjon. Den kontinuerlige eksponeringen for andres tilsynelatende ufeilbarlige liv kan skape et urealistisk sammenligningsgrunnlag som påvirker deres selvfølelse negativt.
-
Dette kan være et viktig tema å dekke for å øke bevisstheten rundt hvordan sosiale medier kan påvirke selvbilde og psykisk helse, samt gi tips til hvordan ungdommer kan håndtere dette presset.
2. Digital avhengighet og tidsbruk
-
Skjermtid blant tenåringer har økt drastisk, og mange opplever utfordringer med digital avhengighet, der det å koble seg fra teknologien kan føles vanskelig eller umulig. Tiden brukt på nett kan gå utover søvn, fysisk aktivitet og kvalitetstid med familie og venner.
-
Ved å skrive om dette kan magasinet bidra til å øke bevisstheten rundt behovet for balansert teknologi- og skjermbruk, samtidig som det tilbyr forslag til hvordan tenåringer kan etablere sunne digitale vaner.
3. Personvern og sikkerhet
-
Tenåringer er ofte ikke fullt klar over hvilke data som samles inn om dem og hvordan dette kan brukes. I en verden med stadig mer omfattende overvåking, algoritmer og datasporing er det viktig å forstå hvordan man kan beskytte sitt eget personvern og sikkerhet på nettet.
-
My ISSUES kan gi tenåringer innsikt i hvilke personverninnstillinger som bør brukes, og forklare hvordan de kan beskytte seg selv mot hacking, identitetstyveri og uønsket sporing.
4. Kroppspress og idealer
-
De digitale plattformene formidler ofte urealistiske skjønnhetsstandarder, noe som kan føre til kroppspress og misnøye med eget utseende. Filtere og retusjering gjør det vanskelig for unge å skille mellom ekte og manipulert innhold, noe som kan gi en forvrengt oppfatning av egen og andres kropp.
-
Ved å ta opp temaet kroppspress kan magasinet hjelpe unge med å utvikle en sunnere selvfølelse og forståelse av kroppens mangfold.
5. Netthets og digital mobbing
-
Med anonymitetens makt på nettet oppstår det ofte situasjoner med netthets, trolling og mobbing. Tenåringer kan bli utsatt for stygge kommentarer, falske rykter og trakassering, noe som kan få alvorlige konsekvenser for deres psykiske helse og trygghet.
-
Magasinet kan utforske hvordan man kan håndtere netthets, hvordan støtte personer som opplever digital mobbing, og hvordan man skaper et positivt nettmiljø.
Hvorfor bør vi skrive om dette i My ISSUES?
Å skrive om utfordringene tenåringer møter i sin digitale hverdag er viktig fordi det ikke bare speiler ungdommenes virkelighet, men også gir dem verktøy til å håndtere disse problemene. My ISSUES kan fylle rollen som en ressurs og veileder, med artikler som gir tenåringer trygghet, kunnskap, og strategier for å navigere den digitale verden på en sunn måte.
Ved å ta opp disse temaene viser magasinet at det forstår tenåringers virkelighet og at det er en pålitelig støttespiller i deres hverdag. Dette kan hjelpe tenåringer til å føle seg mer sett, informerte, og rustet til å håndtere de utfordringene som oppstår i deres digitale hverdag.







Tips & Råd
STRATEGIER FOR
GODE SAMTALER
Vi har ekspertisen du trenger.
Skroll ned

HVORDAN BØR FORELDRE SNAKKE MED TENÅRINGER OM SIN DIGITALE HVERDAG ?
Når foreldre skal snakke med tenåringer om deres digitale hverdag, er det viktig at samtalene skjer på en måte som både gir støtte og forståelse, uten å virke kontrollerende eller moraliserende. Her er noen tips for hvordan foreldre kan tilnærme seg dette på en konstruktiv måte:
1. START MED Å LYTTE, IKKE DØMME
-
La tenåringen forklare hvordan de bruker sosiale medier og andre digitale plattformer, og hvilke opplevelser de har der. Vær en nysgjerrig lytter, uten å dømme eller komme med forhastede meninger.
-
Still åpne spørsmål som: "Hva liker du med å være på denne appen?" eller "Hvordan føler du deg etter å ha vært på sosiale medier?" Dette gir tenåringen rom til å uttrykke seg fritt og ærlig.
2. SKAP EN TRYGG ATMOSFÆRE FOR SAMTALEN
-
Sørg for at samtalen ikke føles som et forhør eller kritikk. Målet er å skape et rom der tenåringen føler at de kan være ærlige om sine erfaringer, bekymringer og utfordringer.
-
Forsøk å unngå en belærende tone, og la samtalen være preget av omsorg og interesse. Forklar gjerne hvorfor du vil snakke om det digitale livet, for eksempel for å bedre forstå deres hverdag.
3. VIS FORSTÅELSE FOR DERES DIGITALE KULTUR
-
Dagens tenåringer har vokst opp med sosiale medier og internett, og den digitale verden er en naturlig del av deres hverdag. Det er viktig å vise at du forstår at dette er en viktig arena for dem, både sosialt og kulturelt.
-
Hvis det er apper eller trender du ikke kjenner til, be dem forklare hva de handler om. Dette viser respekt og interesse, og det gir deg bedre innsikt i deres opplevelser.
4. SNAKK OM RISIKO PÅ EN NATURLIG MÅTE
-
Forklar de potensielle utfordringene ved å være online, som netthets, kroppspress, og personvern, men uten å skremme. Bruk konkrete eksempler, gjerne fra nyheter eller historier som illustrerer problemet uten å moralisere.
-
Ta opp hvordan de kan beskytte seg mot disse utfordringene, og diskuter hva de kan gjøre dersom de opplever noe ubehagelig på nettet.
5. FOKUSER PÅ SUNN DIGITAL BALANSE
-
Snakk om viktigheten av balanse mellom skjermtid og andre aktiviteter, uten å kreve drastiske skjermbegrensninger. Spør om de selv opplever at de bruker for mye tid på mobilen, og hvordan det påvirker dem.
-
Dere kan sammen finne løsninger for å unngå skjermtrøtthet eller digital avhengighet, for eksempel ved å etablere skjermfrie tider eller soner i hjemmet.
6. SNAKK OM PERSONVERN OG DIGITAL SPOR
-
Forklar hvordan informasjon kan bli brukt på internett, og viktigheten av å være bevisst på hvilke opplysninger man deler. Diskuter gjerne konsekvenser av å legge ut personlig informasjon og hvordan digitalt innhold kan leve lenge på nettet.
-
Dette kan gjøres praktisk og enkelt, for eksempel ved å gå gjennom personverninnstillinger sammen på noen av appene de bruker.
7. DISKUTER SELVBILDE OG KROPPSPRESS I SOSIALE MEDIER
-
Snakk om hvordan sosiale medier ofte viser urealistiske glansbilder av andre menneskers liv, og hvordan dette kan påvirke selvfølelse og kroppsbilde. Spør om de har lagt merke til hvordan folk bruker filtre og redigering, og hvordan dette kan gi et forvrengt inntrykk av virkeligheten.
-
Oppmuntre tenåringen til å følge kontoer som fremmer positivitet, ekte opplevelser, og realistiske kroppsbilder. Dette kan bidra til å styrke deres selvtillit og selvbilde.
8. GI DEM VERKTØY TIL Å HÅNDTERE NETTHETS OG DIGITAL MOBBING
-
Spør om de noen gang har opplevd eller sett netthets, og snakk om hvordan de kan håndtere det hvis de opplever det selv. Gjør dem oppmerksomme på at det er viktig å si fra til en voksen hvis de blir utsatt for mobbing eller trusler på nettet.
-
Diskuter hvordan man kan blokkere og rapportere brukere som oppfører seg krenkende, og forsikre dem om at de kan få hjelp om noe ubehagelig skulle skje.
9. STØTT OG ROS DEM NÅR DE TAR GODE VALG PÅ NETTET
-
Når du ser at de gjør gode vurderinger online, for eksempel ved å stå imot gruppepress eller sette grenser for sin egen skjermtid, anerkjenn disse handlingene. Positiv oppmuntring styrker deres selvtillit og viser at du setter pris på deres ansvarlighet.
-
Husk at de digitale ferdighetene de utvikler nå, vil være nyttige også som voksne – ros dem for å være reflekterte og bevisste i sine valg.
10. FORTSETT SAMTALEN SOM EN PÅGÅENDE DIALOG
-
Ikke la samtalen være en engangshendelse; følg opp jevnlig uten å mase. Vær tilgjengelig og vis at de kan komme til deg med spørsmål, bekymringer eller opplevelser som dukker opp underveis.
-
En åpen og løpende dialog vil gjøre det enklere for tenåringen å oppsøke deg når de møter utfordringer, og det gir deg mulighet til å støtte dem gjennom deres digitale reise.
Ved å snakke om dette med forståelse, åpenhet og respekt, kan foreldre hjelpe tenåringer med å utvikle sunne vaner og bevissthet rundt sin digitale hverdag. Samtidig styrker dette tilliten og relasjonen mellom foreldre og tenåring, noe som kan være avgjørende for deres trygghet og trivsel både online og offline.

Tips & Råd
STRATEGIER FOR
GODE SAMTALER
Vi har ekspertisen du trenger.
Skroll ned

HVA TENKER TENÅRINGER OM SIN
DIGITALE HVERDAG ?
Tenåringers tanker om sin digitale hverdag kan variere mye avhengig av individuelle erfaringer, interesser og hvor mye teknologi spiller en rolle i deres daglige liv. Men noen generelle temaer og tanker som ofte kommer frem inkluderer:
1. SOSIALE MEDIER OG IDENTITET
-
Positivt: Mange tenåringer ser sosiale medier som en måte å uttrykke seg selv på, bygge identitet og knytte seg til venner. De bruker det til å holde kontakten med folk, dele interesser og delta i fellesskap.
-
"Det er en måte å vise hvem jeg er på, og jeg kan holde kontakten med vennene mine selv om vi ikke møtes så ofte."
-
-
Negativt: Samtidig kan det skape press om å fremstå "perfekt" eller sammenligne seg med andre. Dette kan påvirke selvtilliten.
-
"Det føles som alle andre lever et perfekt liv, og det gjør at jeg føler meg dårlig av og til."
-
2. SKJERMTID OG BALANSE
-
Mange tenåringer er bevisste på at de bruker mye tid foran skjermene og kan føle seg stresset eller skyldige over det.
-
"Jeg vet at jeg burde bruke mindre tid på mobilen, men det er vanskelig når alle andre også er online."
-
-
Noen føler også at foreldre eller lærere overdriver bekymringen.
-
"De sier at vi er på mobilen hele tiden, men de gjør det samme!"
-
3. DIGITAL LÆRING OG TEKNOLOGI PÅ SKOLEN
-
Positivt: Teknologi kan gjøre læring mer fleksibel og interessant. Mange liker at de kan finne informasjon raskt, bruke apper til skolearbeid og jobbe på digitale plattformer.
-
"Det er mye lettere å gjøre skolearbeid når jeg har alt på PC-en."
-
-
Negativt: Andre føler at digitale verktøy kan være distraherende eller skape stress.
-
"Vi får så mange oppgaver på nettet, og det føles som jeg aldri kan koble helt av."
-
4. INTERNETT SOM INFORMASJONSKILDE
-
personlig interesse.
-
"Jeg kan finne alt jeg trenger å vite, fra leksehjelp til hobbyer."
-
-
Men de er også oppmerksomme på faren for feilinformasjon.
-
"Det er vanskelig å vite hva som er sant og hva som bare er tull."
-
5. GAMING OG UNDERHOLDNING
-
For mange tenåringer er gaming en stor del av den digitale hverdagen, enten som en sosial aktivitet eller en måte å koble av på.
-
"Jeg spiller med vennene mine nesten hver dag, og det er vår måte å henge sammen på."
-
-
Streaming av filmer, serier og musikk er også en viktig del av deres fritid.
-
"Jeg elsker at jeg kan se hva jeg vil, når jeg vil."
-
6. PERSONVERN OG TRYGGHET
-
Noen tenåringer er bevisste på personvern og bekymrer seg for hva som skjer med informasjonen deres.
-
"Jeg vil ikke at alle skal vite alt om meg, men jeg føler jeg må dele ting for å være med."
-
-
Andre tenker mindre over det eller stoler på at plattformene tar ansvar.
-
"Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, alle er jo på de samme appene uansett."
-
7. DIGITALE RELASJONER
-
Mange tenåringer opplever at digitale relasjoner kan være både positive og utfordrende.
-
"Jeg har fått venner fra hele verden gjennom internett, og det er kjempekult."
-
-
Samtidig kan det oppstå konflikter eller misforståelser online.
-
"Noen ganger vet jeg ikke om folk er seriøse eller tuller når de skriver meldinger."
-
8. FORVENTNINGER OG TILGJENGELIGHET
-
Noen føler et konstant press om å være tilgjengelige og svare raskt på meldinger.
-
"Hvis jeg ikke svarer med en gang, tror folk jeg er sur eller noe."
-
-
Andre liker at de alltid kan nå ut til venner.
-
"Jeg føler meg aldri alene, for jeg kan alltid snakke med noen."
-
Ved å snakke om dette med forståelse, åpenhet og respekt, kan foreldre hjelpe tenåringer med å utvikle sunne vaner og bevissthet rundt sin digitale hverdag. Samtidig styrker dette tilliten og relasjonen mellom foreldre og tenåring, noe som kan være avgjørende for deres trygghet og trivsel både online og offline.

FORDELENE MED My ISSUES
som samtalestarter
-
RELEVANTE OG INTERESSANTE TEMAER: My ISSUES Magasinet inneholder emner som er aktuelle og relevante for tenåringer, noe som gjør det lettere å finne inngangspunkter for samtaler.
-
UNGDOMS BIDRAG: Siden innholdet er levert av ungdom selv, vil det virke mer autentisk og relatert til tenåringenes egen virkelighet. Dette kan gjøre det lettere for foreldre å starte samtaler som føles relevante og ikke moraliserende.
-
BRED DEKNING AV EMNER: My ISSUES dekker et bredt spekter av temaer, slik at samtaler kan variere fra lettere til mer alvorlige emner, avhengig av situasjonen og komfortnivået til både foreldre og tenåring.
-
BYGGE BRO MELLOM GENERASJONENE: Ved å diskutere artikler fra magasinet, kan foreldre og tenåringer finne felles grunnlag og forståelse, noe som kan styrke båndet mellom dem.
EKSEMPEL PÅ SAMTALE:
Samtale Alt 1:
Her er et eksempel på en samtale mellom en forelder og en tenåring om risiko og utfordringer ved å være på nettet. Dette eksempelet viser hvordan en forelder kan nærme seg temaet på en åpen og støttende måte:
Forelder:
"Hei, jeg tenkte på noe i dag. Vi har jo aldri egentlig snakket ordentlig om hvordan du har det på nettet, og hva som egentlig foregår der. Hvordan trives du på sosiale medier om dagen?"
Tenåring:
"Jo, det går fint. Det er jo litt gøy å holde kontakt med folk og følge med på hva andre driver med."
Forelder:
"Ja, jeg kan se at det er sosialt og moro! Jeg har hørt at det også kan være litt press noen ganger. Er det noe du føler, eller tenker på, når du ser hva andre legger ut?"
Tenåring:
"Hmm, noen ganger kanskje. Det er mye av det samme – folk som legger ut bilder på reise, kule klær og sånt. Noen ganger føler jeg litt press for å se like bra ut, men det er jo sånn det er, liksom."
Forelder:
"Ja, jeg forstår det. Sosiale medier er fulle av de beste sidene av folks liv, og det kan gi følelsen av at man må leve opp til det. Har du noen gang tenkt over at mange bruker filtre og redigering for å få ting til å se bedre ut enn det er?"
Tenåring:
"Jo, det har jeg jo sett. Men selv om jeg vet det, er det fortsatt litt irriterende. Det er lett å glemme at ikke alt er ekte."
Forelder:
"Det skjønner jeg godt. Det er lett å bli revet med av bilder som ser perfekte ut. Jeg synes du har et godt perspektiv, men husk at det er helt normalt å kjenne på det presset. Si ifra om det noen gang blir for mye – jeg er her for deg."
Tenåring:
"Takk, det hjelper faktisk å høre det. Det kan være mye noen ganger."
Forelder:
"En annen ting jeg har lurt på er hvordan du føler deg rundt personvern på nettet. Har du tenkt over hva du legger ut, og hvem som ser det?" du legger ut?"
Tenåring:
"Jo, jeg har tenkt på det. Jeg prøver å ha privat profil, men det er ikke alltid lett å vite hva som er trygt og ikke."
Forelder:
"Det er smart å ha privat profil, og det er bra at du tenker over det. Du vet, det er alltid lurt å være litt ekstra forsiktig med hvilke bilder og informasjon man deler. For eksempel kan bilder som virker uskyldige nå, dukke opp senere i en annen sammenheng."
Tenåring:
"Ja, det har jeg hørt om. Skal passe på å tenke på det fremover."
Forelder:
"Det høres ut som du har en god forståelse! Jeg vil bare minne deg på at hvis det skulle skje noe ubehagelig, eller hvis noen skriver noe upassende, så kan vi alltid snakke om det. Jeg skal ikke dømme deg, jeg vil bare at du skal ha det bra."
Tenåring:
"Takk. Det er bra å vite at jeg kan komme til deg."
Forelder:
"Det høres ut som du har en god forståelse! Jeg vil bare minne deg på at hvis det skulle skje noe ubehagelig, eller hvis noen skriver noe upassende, så kan vi alltid snakke om det. Jeg skal ikke dømme deg, jeg vil bare at du skal ha det bra."
Tenåring:
""Takk. Det er bra å vite at jeg kan komme til deg."
Forelder:
"Selvfølgelig, alltid. Vi kan ha slike samtaler når som helst, så slipper du å sitte med det alene. Husk at internett er en fantastisk plass, men også et sted hvor det kan oppstå ting som er vanskelige å håndtere. Så vi kan finne ut av det sammen hvis noe dukker opp."
Tenåring:
"Det er bra, takk igjen. Jeg skal si ifra om det er noe."
Forelder:
"Det setter jeg pris på! Og husk, jeg stoler på at du klarer deg bra der ute – men det er lov å ta en pause når som helst hvis det blir mye."
I denne samtalen tar forelderen opp temaer som kroppspress, personvern og støtte uten å dømme eller kritisere. Samtidig åpner de opp for at tenåringen kan komme til dem om de trenger hjelp, noe som kan være veldig betryggende.


Samtale Alt 2:
Her er et eksempel på en samtale mellom en forelder og en tenåring om risiko og utfordringer ved å være på nett. Samtalen legger vekt på en åpen og støttende tone, der forelderen oppmuntrer tenåringen til å reflektere over egne opplevelser og følelser uten å dømme.
Forelder:
"Hei, jeg har lagt merke til at du bruker mye tid på sosiale medier for tiden. Jeg er nysgjerrig på hvordan det oppleves for deg – hvordan liker du å være på de appene?"
Tenåring:
"Jeg liker det egentlig godt! Det er fint å se hva vennene mine gjør, og jeg følger også noen kule influensere. Det er bare gøy å scrolle."
Forelder:
"Ja, jeg skjønner det! Det er mye spennende der. Men jeg lurer også på om det noen ganger kan føles litt overveldende? Jeg vet at mange føler at de må leve opp til det de ser der."
Tenåring:
"Jo, det kan være litt sånn av og til. Noen ganger føler jeg at alle andre har det mye bedre enn meg, liksom – men det er jo bare sosiale medier."
Forelder:
"Det er helt sant, det er ofte ikke den hele sannheten vi ser der. Mange legger bare ut de beste øyeblikkene, og det kan være lett å glemme at alle har sine egne utfordringer. Hvordan håndterer du det når du føler deg litt presset av det du ser?"
Tenåring:
"Jeg prøver å tenke at det bare er for moro skyld, og at det ikke er ekte alt sammen. Men noen ganger skulle jeg ønske jeg også hadde så mange spennende ting å vise."
Forelder:
"Jeg forstår godt hva du mener. Det er lett å sammenligne seg selv med det andre legger ut, spesielt når det ser så perfekt ut. Jeg tenker bare at det er viktig å huske på at du er god nok akkurat som du er, uten å måtte vise noe spesielt. Kanskje det hjelper å følge noen som viser litt mer ekte ting også?"
Tenåring:
"Kanskje det. Det er noen som poster mer vanlige ting, uten så mye filter og sånn. Kanskje jeg kan prøve å følge flere av dem."
Forelder:
"Det høres ut som en god idé! Jeg tror det kan gi en mer balansert opplevelse. Er det andre ting på nettet som du synes kan være utfordrende? Som netthets eller kommentarer?"
Tenåring:
"Jeg har sett at noen får stygge kommentarer, men det skjer ikke så ofte. Jeg synes det er skikkelig teit når folk gjør sånn."
Forelder:
"Ja, det er virkelig trist når folk blir utsatt for slike ting. Det er så viktig å ha et godt nettmiljø hvor alle kan føle seg trygge. Hvis du noen gang opplever noe sånt, eller ser at andre blir dårlig behandlet, håper jeg du sier fra. Jeg er her for å hjelpe hvis du skulle trenge det."
Tenåring:
"Det er bra å vite. Jeg tror jeg hadde sagt ifra hvis det skjedde noe sånt."
Forelder:
"Det er fint å høre. Husk at internett kan være en fantastisk ressurs, men det er også greit å være bevisst på hva man deler, hvem man snakker med, og hvordan man føler seg etter å ha brukt tid der. Du er flink til å reflektere over dette, synes jeg!"
Tenåring:
"Takk, jeg skal prøve å huske på det. Jeg føler egentlig at jeg har grei kontroll, men det hjelper å prate om det."
Merk! Samtalene over er AI-generert på ChatGPT.
Samtale eksempel - alt 1
My ISSUES som samtalestarter:
Bruken av et trykket magasin som My ISSUES kan være en effektiv måte for foreldre å starte viktige samtaler med sine tenåringer uten å skape en følelse av pinlighet eller trussel.Magasinet gir et nøytralt utgangspunkt og kan hjelpe med å normalisere samtaler om vanskelige temaer, noe som er avgjørende for å bygge tillit og åpne kommunikasjonslinjer mellom foreldre og tenåringer.